praktijk informatie
Spoed
Tijdens openingsuren belt u de praktijk: (071) 521 2025 + keuze [1] voor spoed
’s Avonds, ’s nachts, in het weekend en op feestdagen belt u de huisartsenspoedpost: 088 427 47 00
U kunt ons op de spoedlijn bellen wanneer u denkt, dat er een zeer snelle / onmiddelijke beoordeling nodig is en u zich erg zorgen maakt.
Een klacht waarvoor u denkt later dezelfde dag door een arts gezien te moeten worden is vaak geen reden de spoedlijn te bellen. Een verzwikte enkel is bijvoorbeeld wel dringend, maar geen spoed. Een baby met koorts die niet goed reageert bijvoorbeeld wel. Bij twijfel: bel liever een keer te vaak, dan kunnen we met u meedenken
Routebeschrijving
Met de bus
De dichtstbijzijnde bushaltes zijn Groenoord, Energiepark en Houtmarkt. Vanuit deze haltes is onze praktijk op loopafstand te bereiken.
Met de auto
Indien u toch met de auto komt, houd er dan rekening mee dat het parkeren in de wijk betaald is. Er zijn beperkte parkeerplekken beschikbaar op straat. Parkeerzones in de buurt vereisen een parkeervergunning of parkeerkaart. Voor meer informatie over parkeerplaatsen en tarieven kunt u de website van de gemeente Leiden raadplegen.
Voor gedetailleerde routebeschrijvingen naar onze praktijk kunt u gebruik maken van de routeplanner door op onderstaande kaart te klikken.
Openingstijden
De praktijk is op alle werkdagen geopend van 8.00 tot 17.00 uur. Op donderdagmiddag is de assistente alleen bereikbaar voor dringende vragen. Dagelijks tussen 10.00 – 10.30, 12.00 – 13.00 uur en 16.00 – 17.00 is de balie gesloten wegens pauze, overleg en administratie, maar blijft de praktijk bereikbaar voor spoedgevallen.
Patiëntenomgeving 'Uw Zorg Online'
Met Uw Zorg Online kunt u gemakkelijk en snel uw zorgzaken bij uw huisarts regelen. De digitale omgeving biedt u de mogelijkheid om:
- Online een afspraak maken
- Vragen stellen aan uw huisarts
- Gemakkelijk een herhaalrecept aanvragen
- Inzage krijgen in uw medische gegevens
U kunt zich gemakkelijk aanmelden en inloggen met uw DigiD via onze digitale patiëntenomgeving van Uw Zorg Online. Met de bijpassende app kunt u tevens online uw zorg regelen wanneer het u uitkomt. Dit kan via de Uw Zorg Online app. Download de app in de App Store (iOS) of Google Play (Android). Met de app heeft u altijd uw medische gegevens bij de hand. De communicatie vindt altijd plaats via een veilige verbinding.
Op de website van Uw Zorg Online vindt u antwoorden op veelgestelde vragen, een handleiding over het gebruik van de website en hoe u de app stap voor stap in gebruik kunt nemen.
Afspraak maken
Voor het spreekuur verzoeken wij u altijd vooraf een afspraak te maken. U kunt 24/7 online een afspraak maken via onze digitale patiëntenomgeving van Uw Zorg Online. Als u liever telefonisch contact heeft met de assistente, kunt u op werkdagen tussen 8:00 en 16:00 uur bellen naar onze praktijk.
Bij het maken van een afspraak zal onze assistente vragen naar de reden van uw contact. Dit helpt ons om een goede inschatting te maken van de aard en spoedeisendheid van uw eventuele klachten. We verzekeren u dat alle informatie vertrouwelijk wordt behandeld, net zoals u dat van uw huisarts gewend bent.
Extra tijd nodig?
Heeft u een uitgebreide klacht of meerdere vragen? Geef dit dan aan bij het maken van de afspraak. We houden er graag rekening mee in onze planning, zodat we voldoende tijd voor u kunnen reserveren.
Bepaal of u naar de huisarts moet
Twijfelt u of u naar de huisarts moet? U kunt de websites www.moetiknaardedokter.nl of www.thuisarts.nl gebruiken voor een zelfbeoordeling. Deze websites bieden betrouwbare informatie en kunnen u helpen bepalen of een bezoek aan de huisarts nodig is.
Medicijnen bestellen
Een nieuw voorschrift krijgt u via de huisarts of assistente. Voor herhaalrecepten raden wij u aan om gebruik te maken van onze digitale patiëntenomgeving van Uw Zorg Online. Dit is de meest efficiënte manier om uw herhaalmedicatie aan te vragen.
U kunt herhaalrecepten ook telefonisch aanvragen door contact op te nemen met de assistente of door de receptenlijn in te spreken. De receptenlijn is bereikbaar via telefoonnummer 071 521 2025 + keuze 2. Vergeet niet uw naam, geboortedatum en de naam van de medicatie duidelijk in te spreken.
De aangevraagde herhaalrecepten worden op werkdagen beoordeeld en vervolgens digitaal doorgestuurd naar uw apotheek. Houd er rekening mee dat uw apotheek soms enkele dagen nodig kan hebben om uw bestelling gereed te maken.
Onder behandeling van een medisch specialist
Als u onder behandeling bent van een medisch specialist, schrijft deze de medicatie voor het betreffende ziektebeeld voor. Wanneer uw medicijnen bijna op zijn, dient u het herhaalrecept aan te vragen bij uw medisch specialist. De huisarts neemt de herhaalmedicatie over wanneer de specialist de zorg of het medicatievoorschrift aan de huisarts overdraagt.
Huisbezoek
Wanneer het niet mogelijk is om zelf naar de praktijk te komen, dan kan de huisarts u ook thuis bezoeken. Bijvoorbeeld omdat u te ziek, (tijdelijk) gehandicapt of slecht ter been bent.
Het huisbezoek is niet bedoeld voor mensen die geen tijd of geen vervoer hebben om naar het gewone spreekuur te komen. De assistente beoordeelt, eventueel samen met de huisarts, of een huisbezoek afgelegd wordt.
Goed om te weten: Op de praktijk zijn de mogelijkheden voor onderzoek en behandeling beter. Niet alle instrumenten/onderzoeksmiddelen kunnen namelijk worden meegenomen. Ook is het lichamelijk onderzoek op een onderzoekstafel vaak een stuk beter te doen dan thuis op een zacht bed of bank.
Assistente
De assistente staat u als eerste te woord wanneer u de praktijk belt. Ze maakt afspraken voor het spreekuur en de huisbezoeken. Zij geeft antwoord op veel praktische vragen, bijvoorbeeld over verwijzingen en recepten. U kunt haar ook bellen voor uitslagen van urine- of bloedonderzoek en voor het aanvragen van herhalingsrecepten.
U kunt bij de assistente onder andere terecht voor:
Meten van uw bloeddruk | Zwangerschapstesten |
Verbinden van wonden | Uitstrijkjes voor het bevolkingsonderzoek |
Oren uitspuiten | Vaccinaties |
Hechtingen verwijderen | Anticonceptieadviezen |
Bloedafname | Medisch advies |
Opleidingspraktijk
Bij onze huisartsenpraktijk werken we mee aan het opleiden van nieuwe artsen. Daarom kan het voorkomen dat er een coassistent aanwezig is tijdens uw afspraak. Een coassistent is een student Geneeskunde in de laatste jaren van zijn of haar studie. Deze studenten zien zelfstandig patiënten, maar overleggen elk contact met een van de huisartsen. Uw afspraak, behandeling of onderzoek kan daarom langer duren dan gewoonlijk. We vinden het belangrijk om coassistenten zoveel mogelijk praktijkervaring te geven. Dit draagt bij aan de opleiding van toekomstige artsen en zorgt ervoor dat zij goed voorbereid zijn op hun toekomstige taken.
Wij hopen op uw begrip en medewerking. Verwacht u, gezien de aard van uw klacht, dat u beter door uw eigen huisarts geholpen kunt worden of heeft u bezwaar tegen de aanwezigheid van een coassistent, laat het ons dan gerust weten bij het maken van uw afspraak.
Avond-, nacht- en weekendzorg
Avond-, nacht- en weekendzorg
Voor medische hulp buiten kantooruren kunt u terecht bij huisartsenpost De Limes in Leiderdorp. De huisartsenpost is iedere werkdag na 17.00 uur en op zaterdag, zondag en op feestdagen geopend. De huisartsenpost is uitsluitend bedoeld voor spoedeisende klachten die niet kunnen wachten tot de volgende werkdag.
De huisartsenpost werkt op afspraak. Houd bij het maken van een afspraak uw BSN/verzekeringsgegevens bij de hand. Kijk voor meer informatie op de website van huisartsenpost De Limes: huisartsenpostendelimes.nl.
Huisartsenpost De Limes
Simon Smitweg 1
2353 GA Leiderdorp
Telefoonnummer: 088 427 47 00
Adres huisartsenpost
Rijnland Ziekenhuis, Simon Smitweg 1, 2353 GA Leiderdorp
Tarieven
In Nederland vergoedt de zorgverzekeraar de meeste zorg die u krijgt van uw huisarts volledig. Een bezoek aan de huisarts gaat niet ten koste van het eigen risico. Dit betekent dat als u een zorgverzekering hebt, u niet zelf hoeft te betalen voor een bezoek aan de huisarts. Dit maakt de toegang tot huisartsenzorg voor iedereen met een zorgverzekering betaalbaar en gemakkelijk toegankelijk.
Aanvullend onderzoek, zoals bloedonderzoek of röntgenfoto’s, vallen wel onder het eigen risico. Afhankelijk van uw verzekering kan dit leiden tot extra kosten die u zelf moet betalen. Dit geldt ook voor sommige geneesmiddelen die door de huisarts worden voorgeschreven en preventieve zorg zoals een griepvaccinatie op verzoek of reizigersadvisering.
Buitenlandse zorgverzekering en passanten
Voor patiënten met een buitenlandse zorgverzekering en passanten (patiënten die geen vaste patiënt bij ons zijn) hanteren wij de tarieven zoals vastgesteld door de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). Deze kosten dienen direct na het consult te worden voldaan.
Voor de specifieke tarieven van de huisartsenzorg kunt u terecht op de website van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). Hier vindt u gedetailleerde informatie over de vergoedingen en kosten.
Huisartsenpost
Kosten voor de huisartsenpost worden ook volledig vergoed en gaan niet ten koste van het eigen risico. Kijk voor meer informatie over de tarieven van de huisartsenpost op de website van huisartsenpost De Limes: huisartsenpostendelimes.nl.
Compliment of klacht
Compliment of klacht
We waarderen uw feedback enorm! Heeft u een compliment of klacht? Laat het ons weten via e-mail, onze digitale patiëntenomgeving van Uw Zorg Online, of telefonisch. Uw input helpt ons om de zorg voortdurend te verbeteren.
Niet tevreden? Praat erover met ons
Wij vinden het belangrijk om u zo goed mogelijk te helpen. Als u niet tevreden over ons bent of als u vindt dat iets beter kan, dan horen wij dit graag. U kunt uw klacht melden in een gesprek met de huisarts of dit aangeven bij de assistente.
Stichting Klachten en Geschillen Eerstelijnszorg (SKGE)
Vindt u het lastig om uw klacht met ons te bespreken of komt u er met ons niet uit? Dan kunt u uw klacht vertrouwelijk bespreken met een onafhankelijke en onpartijdige klachtenfunctionaris van SKGE. Deze klachtenfunctionaris zoekt samen met u naar een oplossing, zoals bemiddelen tussen u en uw huisarts. De klachtenfunctionaris kiest geen partij en heeft daarom geen oordeel. Alles wat u de klachtenfunctionaris vertelt, is vertrouwelijk. U kunt het klachtenformulier invullen op www.skge.nl. U kunt ook eerst bellen naar 088 022 9190. Vermeld bij contact met SKGE duidelijk over welke zorgverlener uw klacht gaat.
Geschilleninstantie
Als u er ook met hulp van de klachtenfunctionaris niet uitkomt, kunt u een uitspraak over uw klacht vragen bij de geschilleninstantie huisartsenzorg. Deze onafhankelijke commissie bestaat uit een voorzitter (een (voormalig) rechter), leden namens de patiënten en leden namens de huisartsen. De commissie wordt bijgestaan door een ambtelijk secretaris (jurist). De uitspraak van de geschilleninstantie is bindend.
Meer informatie kunt u vinden op de www.thuisarts.nl/klachten-over-huisarts of www.skge.nl.
Medische verklaring aanvragen
Voor de aanvraag van bepaalde voorzieningen, vergoedingen en uitkeringen kan gevraagd worden naar uw gezondheidstoestand, ziekte of enige handicap. Vaak wordt er dan gevraagd om een medische verklaring. Deze verklaring kan nodig zijn om speciale voorzieningen te verkrijgen of om aan te geven dat bepaalde activiteiten niet meer uitgevoerd kunnen worden.
Volgens de richtlijnen van de Koninklijke Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Geneeskunst (KNMG) mogen huisartsen geen medische verklaringen afgeven over hun eigen patiënten. Dit is om belangenverstrengeling te voorkomen en een onafhankelijke beoordeling te waarborgen.
Voor meer informatie over waarom huisartsen geen medische verklaringen mogen afgeven en wat u kunt doen als u een medische verklaring nodig heeft, kunt u terecht op de website van de KNMG: www.knmg.nl/actueel/dossiers/beroepsgeheim/geneeskundige-verklaring.
Inschrijving
De praktijk is niet altijd open voor inschrijvingen. Kijk voor de mogelijkheden op de inschrijfpagina. Gezinsleden van huidige patiënten mogen zich altijd inschrijven.
Indien u woont in ons postcodegebied (2311, 2312, 2315 of 2316) en nog geen huisarts in Leiden heeft, kunt u zich bij ons inschrijven als het formulier op de inschrijfpagina open staat. De assistente zal dan een dossier voor u aanmaken en uw medische gegevens bij uw vorige huisarts opvragen. Vergeet niet uw vorige huisarts zelf op de hoogte te stellen van uw overstap, zodat zij uw medisch dossier kunnen doorsturen.
U bent pas ingeschreven als u een bevestiging daarvan heeft gehad. Wij doen ons best om inschrijvingen zo snel mogelijk te verwerken, maar door de grote hoeveelheid aanmeldingen die we tegelijk ontvangen kan het soms enkele weken duren voordat u een bevestiging ontvangt.
Wijziging doorgeven
Wij vragen u vriendelijk om ons zo snel mogelijk op de hoogte te brengen van wijzigingen in uw adres, telefoonnummer, gezinsstatus, of verzekeringsgegevens. Dit helpt ons om uw dossier zo actueel en compleet mogelijk te houden, zodat wij u de best mogelijke zorg kunnen bieden.
Wijzigingen kunt u bij voorkeur doorgeven per e-mail of via onze digitale patiëntenomgeving van Uw Zorg Online. U kunt uw wijzigingen ook telefonisch doorgeven door contact op te nemen met de assistente.
Uitschrijven
Als u besluit over te stappen naar een andere huisarts, geef dit dan door aan onze assistente. Zij kan ervoor zorgen dat uw medisch dossier wordt overgedragen aan uw nieuwe huisarts. Voor optimale zorg is het belangrijk om een huisarts dichtbij te hebben, zodat we snel en adequaat kunnen handelen bij noodsituaties. Verhuist u buiten ons postcodegebied (2311, 2312, 2315 of 2316)? Schrijf u dan binnen drie maanden in bij een nieuwe huisarts, omdat een te grote afstand goede zorg in de weg kan staan.
Contactgegevens
Huisartsenpraktijk Minken
Bronkhorststraat 43
2316 SZ Leiden
Telefoon: 071 521 2025
- Spoed: keuze 1
- Receptenlijn: keuze 2
- Assistente: keuze 3
- Engels: keuze 6
- Intercollegiaal overleg: keuze 9
E-mail: contact@huisartsenpraktijkminken.nl
Let op: stuur via dit e-mailadres geen medische en/of gevoelige informatie of foto’s. Gebruik hiervoor een e-consult via onze digitale patiëntenomgeving van Uw Zorg Online.
Via een e-consult kunt u veilig en gemakkelijk uw medische vragen stellen en eventueel foto’s sturen. Met een e-consult kunt u minder dringende vragen voorleggen aan uw huisarts, praktijkondersteuner of assistente. Uiteraard kunt u uw medische klachten ook telefonisch bespreken met één van onze medewerkers.
Na 17.00 uur, in het weekend en op feestdagen kunt u voor sspoedeisende klachten die niet kunnen wachten tot de volgende werkdag contact opnemen met de huisartsenpost De Limes: 088 427 47 00
Is er sprake van een levensbedreigende situatie, bel dan altijd 112.